Självledarskap
Självledarskap för social hållbar utveckling
Hur vi både privat och professionellt får till önskvärda beteenden som leder oss i den riktning vi vill så att vi blir hållbara över tid, är en del av det som kallas självledarskap utifrån mitt perspektiv.
Med hjälp av direkta förändringar av våra egna beteenden, kombinerat med förändringar i den fysiska, psykiska, sociala eller organisatoriska miljön, grundar vi för en personlig hållbarhet. När vi skapar en rimlig balans mellan krav och resurser kan vi bibehålla glädje, engagemang och energi, både privat och professionellt.
Ett ansvarstagande självledarskap handlar om hur vi medvetet omsätter teori till ett praktiskt agerande. Att gå från teori till praktik kan vara svårare än det låter, ofta tror vi oss göra saker som vi i praktiken inte gör.
Teori och tanke sitter i hjärnan, men självledarskap sker i vårt agerande. Det är stor skillnad mellan att veta och att faktiskt göra.
Vi gör oändligt med val under vår vakna tid, både privat och professionellt. De val vi medvetandegör för oss själva, i stället för att de sker på autopilot, gör att vi upptäcker om våra val leder oss i den riktning vi önskar i stället för åt motsatt håll.
Alla är viktiga och alla behövs
Att var och en i teamet bidrar och får bidra med sin del för att alla ska må bra och utvecklas individuellt och som arbetsgrupp, kan vara en utmaning.
Nedan ser du underlaget ”Individuell plan - Medvetet ansvarstagande självledarskap” som är ett hjälpmedel för att få till individuellt medvetet och ansvarstagande självledarskap hos var och en i arbetsgruppen.
Underlaget kan med fördel användas efter genomförd föreläsning eller läsning av boken ”Det hållbara arbetslaget. Samspel och självledarskap i förskolan”.
- Har du frågor eller vill veta mer?
Kontakta mig gärna när du behöver stöd. Jag är ett externt stöd som föreläsare, coach eller projektledare i er utveckling av en god samarbetsmiljö, god hälsa, välmående och kvalitet.
Om det inte är aktuellt för dig, kanske du vet någon kollega som behöver det.
Lycka till!
Ladda ner presentationen "Individuell plan - Medvetet ansvarstagande självledarskap" i pdf-format
Vad ska jag göra utifrån den kunskap och kompetens jag fått utifrån föreläsningen/boken "Det hållbara arbetslaget" för att utveckla vårt samarbete i vårt arbetslag/på vår förskola?
Vad ska jag fortsätta göra, börja göra och sluta göra?
Vilka resultat tror jag det kommer utmynna i för mig, mina kollegor och min rektor?
Bild 1 - Planering
Vad har jag gjort utifrån min planering under den tid som gått efter föreläsningen/boken "Det hållbara arbetslaget" och vilka effekter har det fått för vårt samarbete?
Vad har jag fortsatt göra, slutat göra och börjat göra?
Vilka resultat har det utmynnat i för mig, mina kollegor och min rektor?
Bild 2 - Uppföljning och utvärdering
Här undersöker vi vad varje individ uppfattar som viktigt för fortsatt yrkespersonlig utveckling hos individ, arbetslag och hela teamet.
Det här möjliggör att var och en bidrar med värdefull input till fortsatt utveckling genom att man tar/får ta ansvar för individuell, arbetsgrupp och hela teamets utveckling.